Hvordan bruke sosiale medier til markedsføring
Sosiale medier (SoMe) er en kraftig verktøy for markedsføring, spesielt når det kommer til skjønnhetsprodukter. Med riktig tilnærming kan du nå ut til et bredt publikum og øke salget ditt betydelig. Her deler jeg noen av mine beste markedsføringstips som jeg selv har brukt for å lykkes med å selge Oriflame-produkter.
1. Kjenn din målgruppe
Før du begynner å markedsføre produktene dine, er det viktig å vite hvem du snakker til. Hva er deres interesser? Hvilke problemer vil de løse? Når jeg markedsfører Oriflame-produktene mine, fokuserer jeg på kvinner som ønsker kvalitetsprodukter til en rimelig pris, og som er opptatt av naturlige ingredienser. Det er viktig at du «kjenner» kundegruppen din, vet om interessene deres og snakker et språk som de forstår. På denne måten kan du effektivt direkte snakke til din målgruppe.
2. Bruk visuelt innhold
Bilder og videoer er essensielle på sosiale medier. Folk tiltrekkes av visuelt innhold som viser produktene i bruk. Jeg lager ofte korte videoer hvor jeg demonstrerer hvordan jeg bruker Oriflame-produktene. Dette gir potensielle kunder en klar idé om hvordan produktene fungerer og hvilke fordeler de gir. Du kan også ta i bruk live-sendinger, lage ulike tutorials, lage reels, tiktok og ha både lengre og kortere videoer.
3. Del kundehistorier og anmeldelser
Ingenting er mer overbevisende enn ekte kundehistorier. Jeg oppfordrer kundene mine til å dele sine erfaringer med Oriflame-produktene på sosiale medier og tagge meg i innleggene deres. Dette skaper troverdighet og tillit blant potensielle kunder. Dessuten er muntlige anbefalinger vel så gode! Stadig vekk kommer det nye kunder til meg som har fått anbefalt produktene jeg selger og meg som konsulent. Ingenting er kjekkere enn fornøyde kunder som sprer ordet!
4. Vær aktiv og engasjerende
Det er viktig å være aktiv på sosiale medier og engasjere seg med følgerne dine. Finn ut hva kundene dine liker og post innhold som samsvarer med dette! Vær varierende og sørg for å være personlig i posten dine. Husk at innleggene skal være en god kombo av personlig innhold (ikke salg, bør stå for ca 70-80%), salgsrelatert og rekruttering. Svar på kommentarer, del tips og råd, og vær tilgjengelig for spørsmål. Følg også opp kundene dine for å høre hva de synes om produktene, om de trenger påfyll og lignende. Jeg sørger for å poste jevnlig og holde en god dialog med kundene mine.
5. Bruk kunstig intelligens og ChatGPT
Teknologi kan være en stor hjelp i markedsføring. Jeg bruker ofte ChatGPT til å få ideer til blogginnlegg og sosiale medier-innlegg. For eksempel kan jeg be ChatGPT om å skrive en beskrivelse av et nytt Oriflame-produkt eller hjelpe meg med å finne på kreative kampanjer. Dette sparer meg tid og gir meg nye perspektiver. Dessuten er det utrolig tidsbesparende! Jeg bruker støtt og stadig ChatGPT om hjelp for å lage blogginnlegg noe som gir meg inspirasjon og hjelp til å skrive. Bare sjekk ut dette blogginnlegget her som ChatGPT nylig har hjulpet meg med.
6. Tilby eksklusive tilbud
Folk elsker eksklusive tilbud og kampanjer. Jeg lager ofte spesialtilbud for følgerne mine på sosiale medier. Dette kan være rabatter, giveaways eller spesielle pakker. Dette skaper en følelse av eksklusivitet og oppmuntrer til kjøp. For eksempel kan du ha en lukket VIP-gruppe på facebook, legge ut tilbud på storien på instagram til «nære venner» som ikke andre får opp, ha snapchat-gruppe med VIP-kundene dine og lignende. Her kan du både bruke muligheten til å legge ut innlegg med bilder av tilbudene, ha livesendinger hvor du viser tilbudene eller lage tutorial-videoer hvor du viser hvordan du bruker produktene du har på tilbud til VIP-kundene dine. Er du interessert i å få eksklusive tilbud på Oriflame produkter (og ikke er Brand Partner selv) så kan du gjerne sjekke ut min eksklusive VIP-gruppe Hannas OriJoy VIP-gruppe.
7. Analyser resultatene
For å vite hva som fungerer og hva som ikke gjør det, er det viktig å analysere resultatene dine. Bruk verktøy som Facebook Insights og Instagram Analytics for å se hvilke innlegg som får mest engasjement og hvilke som fører til salg. Dette hjelper deg med å finjustere strategien din og gjøre forbedringer.
PS. husk at du må ha bedriftskonto for å gjøre dette.
Eksempel fra min praksis
Da jeg lanserte en ny serie med Oriflame hudpleieprodukter, brukte jeg Instagram for å nå ut til potensielle kunder. Jeg laget en serie med korte videoer hvor jeg demonstrerte produktene og forklarte deres fordeler. Jeg oppfordret også kundene mine til å dele sine erfaringer med produktene og tagge meg. Dette førte til økt engasjement og flere salg. Dette er noe jeg ofte gjør når vi har ulike kampanjer også slik som rosa sløyfe kampanjen. Dette planlegger jeg i god tid (bruk gjerne ChatGPT til dette), legger ut såkalte «teasere» opp mot kampanjen og deretter setter i gang selve kampanjen på SoMe. Sjekk gjerne ut mine SoMe kanaler for inspirasjon (Hannas OriJoy på Facebook, og Hannas OriJoy på Instagram (bedriftskonto: Orijoyofficial)).
Sosiale medier er en uvurderlig plattform for markedsføring, og med disse tipsene kan du effektivt promotere skjønnhetsproduktene dine og bygge en lojal kundebase. Lykke til med å bruke sosiale medier til markedsføringen! Del gjerne dine tips til markedsføring på SoMe med meg under eller på de ulike SoMe-kanalene mine 🙂
hanna
Grunnlegger av OriJoy. Manager level 3. Brenner for skjønnhet og velvære. Trebarnsmamma. Elsker å reise og treffe nye mennesker. Master i biokjemi og jobber som lærer i matte og naturfag.